מאמרים

צעדים ראשונים למכירת דירה בעת גירושין

לחלוקת הרכוש המשותף בין בני זוג משמעות רבה וחשובה בעת גירושין. אחד הנכסים המשמעותיים ביותר שנדרש לחלק הינו דירת המגורים, שלרוב הינה בעלת ערך כספי ורגשי גבוה במיוחד. ישנן מספר אפשרויות באשר להתנהלות הקשורה לדירה והתהליך אף הוא דורש זמן וסבלנות. מהן האפשרויות באשר לגורלה של הדירה המשותפת וכיצד ניגשים למכירתה?

כל האפשרויות הקיימות באשר לגורל הדירה

ניתן להתנהל ביחס הדירה בשני ערוצים מרכזיים. האחד הוא העברת הדירה בין בני הזוג במסגרת הסכם הגירושין. כיוון שלרוב הילדים נשארים בחזקתה של האישה, בד"כ מדובר על העברת חלקו של הבעל בדירה אל האישה ללא תמורה. הדבר עשוי להקל על הסתגלות הילדים למצב החדש והלא פשוט אליו נקלעה המשפחה, להקטין את דמי המזונות שישלם הבעל ובנוסף, לאפשר לבעל לקזז מחלקו בדירה את כספי הזכויות הסוציאליות שלו הניתנות למימוש רק במועד מסוים המגיע פעמים רבות רק שנים אחרי הגירושין, ובכך להימנע מחלוקת מיידית של הזכויות הכרוכה לעיתים בהפסד. אפשרות נוספת היא מכירת הדירה, בין אם מבן זוג אחד לאחר ובין אם לאדם זר. המכירה יכולה להתבצע בהסכמה כאשר היא נתונה באחריות המתגרשים או כאשר אין שיתוף פעולה ביניהם- באמצעות כונס נכסים.

הבעלות על הדירה

על מנת להתחיל את התהליך, ראשית יש להכריע באופן חד משמעי מיהם בעלי הדירה. הדבר אינו פשוט כפי שנראה. על פי דיני מקרקעין, כאשר ישנה אי הסכמה באשר לבעלות על הדירה הגורם המכריע הוא הרישום בטאבו – האם מדובר באחד מבני הזוג או בשניהם, רצוי במקרים אלו להתייעץ עם עורך דין מקרקעין. עם זאת, גם לחוק זה ישנן הסתייגויות כאשר מדובר בגירושין. במידה וישנו הסכם ממון שנחתם לפני הנישואין ובו נאמר אחרת מהרישום בטאבו או שהדירה נרכשה לאחר הנישואין ושני בני הזוג חיים בה שנים רבות, חוק יחסי ממון בין בני זוג קובע חזקת שיתוף – דהיינו, שייכות כל הנכסים שנרכשו לאחר הנישואין לשני הצדדים. אפילו דירה שנרכשה על ידי אחד מבני הזוג לפני הנישואין אך שני בני הזוג חיו בה והקימו בה משפחה אינה עוברת עם הגירושין לאותו צד באופן אוטומטי. בסופו של דבר כל מקרה נבחן ונבדק לגופו במקרה של מחלוקת בין הצדדים.

מכירת הדירה במסגרת הסכם גירושין

מכירת הדירה לאחר פירוק השיתוף על בעלותה יכול להיות בהסכמה ותחת אחריותם של המתגרשים. במצב בו המתגרשים מתקשרים ביניהם בהסכם, יוחלט על ידי שני הצדדים כיצד לנהוג עם הדירה- האם צד אחד יקנה את חלקו של הצד השני או האם תימכר הדירה לאדם זר. לעיתים גם לאחר הסכמה כיצד לנהוג, בפועל אחד הצדדים מעדיף כי הדירה לא תימכר ולכן מערים קשיים ומעכב את המכירה. במצב כזה, וגם במצב בו מלכתחילה אין הסכמה, תועבר המכירה לידי כונס נכסים. כונסי הנכסים הם בד"כ עורכי הדין של שני הצדדים. במצב זה יינתן צו כינוס נכסים והערה על כך תירשם בטאבו. לאחר חוות דעת משמאי מקרקעין בדבר שווי הדירה נמשך התהליך כמכירה רגילה והדירה תימכר לקונה המקובל על כל הצדדים. לכל צד ישנה זכות סירוב ראשונה ואם הוא מעוניין לרכוש את הדירה ומציע מחיר זהה או גבוה מהקונה הפוטנציאלי, יש לו עדיפות על פניו ברכישת הדירה.

לקבלת מידע ופרטים נוספים, ספיציפית למקרה האישי שלכם, השאירו פרטיכם ונחזור אליכם בהקדם או התקשרו אלינו לתיאום פגישת ייעוץ מקיפה, ללא התחייבות.

מאמרים נוספים באותו עניין

ממקור ראשון:

לקוחות ממליצים

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן