תחומי עיסוק

ירושה בהיעדר צוואה

חוק הירושה הינו החוק הרלוונטי בישראל העוסק בירושתו של אדם. על פי חוק הירושה, כאשר אדם הולך לעולמו מבלי להשאיר אחריו צוואה, עיזבונו מחולק על פי ההסדרים הקבועים בהוראות חוק הירושה. הלכה למעשה – הוראות חוק הירושה קובעות בעבור כל אדם שלא ערך צוואה, מי יהיו יורשיו על פי דין, כיצד יחולק עיזבונו ביניהם ובאילו תנאים. כך למשל, אדם שבשעת מותו הותיר אחריו בן זוג וילדים – יירש בן הזוג מחצית מעיזבונו (בנוסף למיטלטלין מסוימים) ואילו ילדיו יירשו את מחציתו השנייה של העיזבון בחלקים שווים ביניהם – כך על פי הוראות החוק.

המציאות מלמדת כי רוב האנשים אינם מעוניינים בחלוקה הקבועה בחוק הירושה, אלא מבקשים לקבוע בעצמם כיצד ולמי יחולק עיזבונם בבוא העת. הרצון העז למנוע סכסוכים בין בני המשפחה, לסייע לילד שמצבו הכלכלי רעוע או לפעול בהתאם לתכנוני מס – הינם רק חלק מהסיבות הרבות והלגיטימיות לרצונו של אדם לשלוט בנעשה לאחר מותו – כאשר כל מקרה ונסיבותיו. המציאות גם מלמדת כי לעיתים קרובות גומלת בליבנו ההחלטה להוריש את עיזבוננו לאדם אחר אשר כלל אינו נמנה על בני המשפחה – תהא סיבתנו לכך אשר תהא. במקרים הללו חשוב לזכור ולהבין כי אדם המעוניין לשלוט בגורל עיזבונו בבוא העת – בשונה ובמנותק מהחלוקה הקבועה בהוראות חוק הירושה – נדרש לערוך צוואה.

צוואה הינה מסמך אישי ומשפטי שעורך אדם במהלך חייו במסגרתו רשאי הוא לבחור בעצמו מי יהיו הזוכים על פי צוואתו, מה וכמה יקבל כל זוכה ואף להסביר את בחירותיו הנ"ל במסגרת הצוואה. מסמך הצוואה יישקף את רצונותיו הברורים והאמיתיים של האדם ויאפשר לו, בין היתר, לדאוג לעתידם של אהוביו לאחר לכתו.

חשוב לדעת כי לאופן העריכה והניסוח של הצוואה השלכות משמעותיות וחשיבות עליונה – לא פחות מעצם קיומה של צוואה. לא פעם קורה שיורשים פוטנציאליים אשר מסיבה כלשהי נושלו מהצוואה, מבקשים לפתע להתנגד לקיומה ולפעול במרץ לשלילת תוקפה באמצעות הליך משפטי. הליך התנגדות לצוואה עשוי להיות מורכב, ממושך ויקר, להעצים את הסכסוך המשפחתי ולהוביל לעוגמת נפש רבה לכל הצדדים המעורבים.

על כן, במטרה למנוע מראש סכסוכי ירושה מייגעים ולהבטיח כי רצונכם האמיתי יקוים ויכובד ברגע האמת, מומלץ ביותר להיוועץ ולהסתייע בעורך דין מקצועי ומנוסה בתחום דיני הירושה, אשר יסביר, ייעץ ויבנה ביחד אתכם את הצוואה הנכונה והמתאימה ביותר עבור כל אחד ואחת מכם.

לקבלת מידע ופרטים נוספים, ספיציפית למקרה האישי שלכם, השאירו פרטיכם ונחזור אליכם בהקדם או התקשרו אלינו לתיאום פגישת ייעוץ מקיפה, ללא התחייבות.

ממקור ראשון:

לקוחות ממליצים