מאמרים

סכסוכי משפחה בתקופת החגים

לוח השנה העברי מזמן שתי תקופות "עמוסות" במיוחד עבור משרדי עורכי דין העוסקים בדיני משפחה. אלו הן התקופות ש"אחרי החגים".

לא אחת המפגשים המשפחתיים התכופים גורמים להצפת ולהעלאת כל המחלוקות "על השולחן". מתחים שהצטברו במשך תקופה ארוכה "פורצים" החוצה והפרספקטיבה של התא המשפחתי יכולה לקבל תפנית משמעותית (עד כדי התמוטטות).

במקביל, תקופות החגים מאפיינות גם סכסוכים משפחתיים בין בני זוג גרושים (שממשיכים לנהל ביניהם מאבקי כוחות), העלולים להוביל להפרות של הסכמי גירושין. למשל, הפרת זמני השהות במהלך חופשת החג, אי קיום זמני השהות, קושי כלכלי שמתבטא בהפסד ימי עבודה והרשימה נמשכת.

הפרת זמני שהות בחגים

אחד הנושאים העיקריים לגביו מסתכסכים בני זוג לשעבר בתקופות החגים קשור להפרות בזמני השהות. לעיתים מדובר בפלטפורמה נוחה ל"סגירת חשבון" ולנקמה בין ההורים (על חשבון הילדים) ולעיתים פשוט פסק הדין או הסכם הגירושין אינם מספיק ברורים בכל הנוגע להסדרים בחגים ונותר מקום רב (מדי) לפרשנות. לדוגמה, הצדדים הסכימו על קיום החגים לסירוגין, אך בבוא החג אחד ההורים מעוניין לקחת את הילדים לחופשה בחו"ל "על חשבון" ימי השהות אצל ההורה השני. לא תמיד נקודה זו מוסדרת בהסכם הקיים.

לא בכדי ממליצים עורכי הדין להתייחס לנושאי המשמורת בצורה המפורטת והמדויקת ביותר בעת עריכת הסכמי גירושין, עם מינימום מקום לפרשנות. על הדברים להיות ברורים ונהירים. כך גם יש לקבוע מראש את דרכי הפעולה באותם מקרים מיוחדים של שינויים נקודתיים בזמני הזהות (למשל, לצורך חופשה).

חשוב לדעת כי ישנם אמצעים שונים לאכיפת זמני השהות. לדוגמה, בתי המשפט יכולים להטיל סנקציות כלכליות על הורים המפרים זכויות של זמני שהות. קיים גם פסק דין ידוע בו הוטל על אב עונש מאסר בגין אי קיום זמני שהות עם סבים. במידה שאחד ההורים לא מאפשר את קיום זמני השהות ואף יוצר מצב של ניכור הורי אצל הילדים, בית המשפט יכול אפילו להורות על העברת המשמורת.

ייעוץ לפני פעולה

כשמדובר בסכסוך משפחתי שהחריף במהלך החגים ואחד הצדדים סבור שהגיעה השעה להניע מהלך של פרידה או גירושין, מומלץ שלא לפעול מהבטן אלא מהראש. כלומר, לפנות בהקדם לקבלת ייעוץ משפטי מקצועי מעורך דין המתמחה בדיני משפחה. ייעוץ כאמור יאפשר להנמיך את הלהבות ולבחון את המצב בעין מפוקחת ובפרספקטיבה הנכונה.

תקופת החגים היא בדרך כלל רק "טריגר" למצב המשפחתי הקיים. גירושין או הפרות של הסכמי גירושין אינם נולדים כ"רעם ביום בהיר" ולרוב מדובר ברצף התנהגויות שהצטבר והתפרץ. במסגרת ייעוץ משפטי ניתן להתחקות אחר הנסיבות וההתנהגויות הבעייתיות, תוך הפרדת המוץ מהתבן ובמילים אחרות – להתרכז בעיקר ולא בתפל, במציאת פתרונות ולא בביסוס האשמות.

פתירת מחלוקת בהסכמה ובגישור

בדומה לכל מחלוקת משפטית וביתר שאת בדיני משפחה, פשרה והסכמה הן לרוב הנתיב המומלץ. בין אם מדובר בסכסוך גירושין ובין אם בהפרות הסכם גירושין, צדדים המסוגלים להגיע לעמק השווה מבלי להתכתש בקרבות משפטיים בערכאות, יזכו במשותף מבחינת התוצאה הסופית.

למרות שסכסוכים משפחתיים מקפלים בחובם באופן טבעי רגשות רבים (כדוגמת כעס, אכזבה, נקמה, ייאוש וכדומה), חשוב להביט בהם בראיה נקייה. ניתן להגשים זאת על ידי פנייה לעורך דין שינתח את הנסיבות בעין מקצועית-אובייקטיבית ויספק חוות דעת מושכלת. כזו שגם מתחקה אחר שורשי המשבר וגם מסוגלת לבחון את פתרונותיו העתידיים במנותק מהאמוציות הגועשות (בין אם בערכאות ובין אם בהסכמה).

לזכור את הילדים במשוואה

הדגשים לגבי סכסוכים משפחתיים בחגים נאמרים ביתר שאת כשהצדדים לסכסוך אינם רק בני זוג (או בני זוג לשעבר) אלא כשמעורבים במשוואה ילדים קטינים. חשוב לזכור שכל החלטה שלנו כהורים משפיעה על הילדים באופן ישיר ועקיף. התנהגות חריגה מצד ההורים עלולה להביא את הילדים "לקחת צד" ואפילו לפתח ניכור הורי.

חשוב להשתדל להימנע ממצבים שבהם הסכסוך ההורי מתגלגל לפתחם של הילדים ואלה הופכים "כלים" במאבק לא להם. ככל שההורים ישכילו להתמודד זה מול זה וישאירו את הילדים מחוץ למריבה, כך ייטב לקטינים.

יחד עם זאת, כשמדובר בהתנהגות חוזרת של הורה הפוגעת בקשר של הילדים עם ההורה השני, או בהפרה בוטה של הסכם הגירושין, אין מנוס מנקיטת פעולה. בפרט נוכח העובדה שהפרת זמני השהות (בחגים ובכלל) פוגעת בראש ובראשונה בילדים הזכאים לראות ולקיים קשר שוטף, תכוף ותקין עם שני הוריהם, חרף הגירושין/הפרידה.

לקבלת מידע ופרטים נוספים, ספציפית למקרה האישי שלכם, השאירו פרטיכם ונחזור אליכם בהקדם או התקשרו אלינו לתיאום פגישת ייעוץ מקיפה, ללא התחייבות.

 

מאמרים נוספים באותו עניין

ממקור ראשון:

לקוחות ממליצים

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן