מאמרים

סרבנות גט מצד הבעל

בישראל, בית הדין הרבני הוא הערכאה המוסמכת באופן בלעדי לפסוק בענייני נישואין וגירושין של בני זוג יהודיים (כאשר הגבר והאישה שניהם יהודיים). מכיוון שבית הדין הרבני פוסק על פי הדין העברי (המושתת על ההלכה היהודית) נישואים וגירושין בין בני זוג יהודים יכולים להתבצע רק כאשר שני הצדדים מסכימים לכך. במקרה של גירושין, הבעל צריך להסכים לתת גט לאשתו והיא מצידה צריכה להסכים לקבל את הגט. יוצא איפה שכל אחד מבני הזוג, מסיבותיו שלו, יכול למנוע את הגירושין – הבעל, אם הוא מסרב לתת גט והאישה, אם היא מסרבת לקבלו.

בעל המסרב לתת גט מכונה "סרבן גט" ואילו אישה המסרבת לקבל גט מכונה "סרבנית גט". אישה שאינה יכולה להתגרש בשל סרבנות גט מצד בעלה מכונה "אישה עגונה" ואילו בעל מסורב גט נקרא "בעל עגון".
בקרב הציבור רווחת הדעה כי רוב המקרים של סרבנות גט הם כאלה בהם בעל מסרב לתת גט לאשתו ובכך הופך אותה לאישה עגונה, אולם למעשה ישנו כמעט אותו מספר של נשים עגונות וגברים עגונים, אלא שהמשמעות של עגינות היא בדרך כלל כבדה יותר ככל שהדבר נוגע לנשים (אם כי גם גבר עגון וגם אישה עגונה מנועים מלהינשא). מאמר זה עוסק בסרבנות גט מצד הבעל.

פסק דין המחייב לתת גט פיטורין

כאשר בעל אינו משתף פעולה עם מהלך של גירושין, יכולה האישה לפנות לבית הדין הרבני בבקשה מנומקת לקבל פסק דין המורה לבעל לתת גט פיטורין (תוך פירוט עילות הלכתיות מתאימות). אולם, אם הבעל אינו מקיים את פסק הדין ואינו נותן גט, או לחילופין אם לא ניתן לאתר את הבעל (או אפילו כאשר לא יודעים אם הוא חי או מת), האישה נותרת עגונה.
המחוקק הישראלי נתן דעתו למצוקתן של נשים עגונות וכלל בחוק בתי הדין הרבניים סעיפים המאפשרים הטלת סנקציות על בעלים סרבני גט במטרה להפעיל עליהם לחץ לקיים את פסק הדין ולתת גט לנשותיהם. עורך דין גירושין ידע מתי וכיצד ניתן להשיג מבית הדין הרבני פסקי דין המורים על הפעלת סנקציות שכאלה.

מגוון סנקציות, מעיכוב יציאה מהארץ ועד מאסר ממושך

כנגד בעל המסרב לתת גט לאשתו, גם לאחר שבית הדין הרבני הוציא פסק דין המחייב אותו לעשות כן, ניתן להפעיל מגוון סנקציות. סנקציות אלה מוטלות על הבעל בדרך של "צו הגבלה" הניתן על ידי בית הדין הרבני. צו ההגבלה יכול לכלול עיכוב יציאה מן הארץ, לקיחת דרכון או אי הארכת תוקף דרכון, שלילת רישיון נהיגה או אי חידוש רישיון נהיגה, שלילת האפשרות לקבל מינויים מסוימים, שלילת האפשרות לקבל רישיון לעסוק במקצועות מסוימים, שלילת האפשרות לפתוח או להחזיק בחשבון בנק ועוד.

אם לא צלחו כל הסנקציות וכמוצא אחרון ניתן לקבל צו מאסר כנגד בעל סרבן גט. הלה יכול למצוא עצמו נכלא לחמש שנים ואף יותר. אם גם לאחר שנאסר ממשיך הבעל בסרבנותו, מופעלות כנגדו סנקציות נוספות בדרך של שלילת זכויות מסוימות המוקנות לאסירים (קבלת חופשה מיוחדת למשל).

עורך דין לענייני משפחה ידע לייעץ לאישה עגונה ולסייע לה לנצל כל דרך הקבועה בחוק, להפעיל לחץ על בעל סרבן, כולל בדרך של הגשת תביעה נזיקית לקבלת פיצויים מבעל כזה בשל הנזקים שנגרמו לה עקב אי מתן הגט.

לקבלת מידע ופרטים נוספים, ספיציפית למקרה האישי שלכם, השאירו פרטיכם ונחזור אליכם בהקדם או התקשרו אלינו לתיאום פגישת ייעוץ מקיפה, ללא התחייבות.

 

מאמרים נוספים באותו עניין

ממקור ראשון:

לקוחות ממליצים

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן