מאמרים

נכסי קריירה ומוניטין

אחת הסוגיות המרכזיות בליבו של כל הליך גירושין היא חלוקת הרכוש המשותף. מאז נחקק חוק יחסי ממון, האופן בו יש לבצע את חלוקת הרכוש אמנם ברור יותר מבעבר, אולם עדיין מתגלעים סכסוכים הנוגעים לשאלה אילו נכסים יש לכלול תחת מטריית "הרכוש המשותף" ואילו נכסים נחשבים בפועל כשייכים לאחד מבני הזוג בלבד (להרחבה ראה: חלוקת רכוש).

נכסי קריירה ומוניטין נוגעים בעיקר ליכולת להשתכר (יכולת השתכרות גבוהה נחשבת כיום ל"נכס" בפני עצמו שיש להתחשב בו עת החלוקה). ברוב המשפחות, בכדי שאחד מבני הזוג יוכל להשקיע בפיתוח קריירה והגדלת יכולת ההשתכרות, נדרש בן הזוג השני לספק לכך בסיס ותמיכה, למשל באמצעות נטילה על עצמו את נטל הטיפול בילדים ובמשק הבית. כתוצאה מכך, אותו בן זוג "ביתי", אפילו אם עובד ומשתכר, לרוב אינו מגדיל בצורה משמעותית את יכולת השתכרותו, כך שהלכה למעשה השיפור ביכולת ההשתכרות נופל בחלקו של אחד מבני הזוג בלבד.

ברוב המקרים (אך לא בכולם), עדיין הגברים הם אלה המפתחים קריירה וצוברים מוניטין, בעוד הנשים, גם אם הן עובדות, משקיעות פחות בעבודה ויותר בגידול הילדים וניהול ענייני הבית ובכך למעשה מאפשרות לגברים להתקדם ולהתפתח מבחינה מקצועית. ברור עם כן כי במקרה של גירושין, יש לקחת בחשבון את העובדה שנכסי הקריירה והמוניטין שיש ברשות אחד מבני הזוג (הגבר או האישה, כל מקרה לגופו), נצברו גם הודות למאמצי בן הזוג השני ולכן ראוי לוודא כי גם הוא יזכה ליהנות מפירותיהם.

הקושי בהערכת שווים של נכסים בלתי מוחשיים

ההיגיון בהתחשבות בשיפור יכולת ההשתכרות של אחד הצדדים עת גירושין (כזה שהושג בזכות פיתוח קריירה וצבירת מוניטין), הוא ברור. יחד עם זאת, בבוא העת לחלוקת הרכוש המשותף, עדיין טמון קושי רב בקביעת ערכם הכלכלי של נכסים הנופלים תחת הגדרת "נכסי קריירה ומוניטין" (כגון ידע מקצועי, ניסיון וכדו') שהרי בפועל הינם נכסים "בלתי מוחשיים". עורך דין לענייני משפחה המתמחה בליווי הליכי גירושין (בין אם כמייצג את אחד הצדדים ובין בדרך של גישור) הינו בעל ניסיון המאפשר במקרים המתאימים לבסס את ערכם של נכסי קריירה ומוניטין ולהביא להכללתם במסגרת הנכסים המשותפים שיש לחלק בין בני הזוג.

הענקת חלק גדול יותר מן הרכוש המשותף, לצד בעל יכולת ההשתכרות הנמוכה יותר

אחת הדרכים להשגת חלוקה הוגנת של הרכוש המשותף, תוך התחשבות בנכסים הבלתי מוחשיים שצבר אחד מבני הזוג בלבד, תהיה באמצעות חלוקת הנכסים המוחשיים (כגון הבית, הכספים) כך שבן הזוג התומך יזכה בנתח גדול יותר מהרכוש המשותף מזה של בן זוג שזכה לפתח קריירה. חוק יחסי ממון מסמיך את בית המשפט להורות על איזון משאבים מוחשיים באופן בלתי שוויוני, כלומר לא בהכרח "חצי חצי".

עורך דין לענייני משפחה ידע לייעץ למי שעומדים בפני הליך גירושין גם לגבי האופן בו יש להתחשב בנכסי קריירה ומוניטין. עורך דין גירושין יוכל לעמוד על זכות בן הזוג שלא פיתח קריירה, ולוודא שיזכה ליהנות מפירות המאמץ שנדרש להשקיע במהלך החיים המשותפים בכדי לאפשר לבן זוגו לצבור נכסים בלתי מוחשיים.

לקבלת מידע ופרטים נוספים אודות נכסי קריירה ומוניטין וחלוקת הרכוש המשותף, ספציפית למקרה האישי שלכם, השאירו פרטיכם ונחזור אליכם בהקדם או התקשרו אלינו לתיאום פגישת ייעוץ מקיפה, ללא התחייבות.

 

מאמרים נוספים באותו עניין

ממקור ראשון:

לקוחות ממליצים

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן