מאמרים

כשדיני משפחה הופכים לפלילי: מה עושים במקרה של אלימות במשפחה?

אלימות נחשבת לרעה חולה, וכאשר היא מתרחשת בין כתלי הבית שלכם, במקום בו אתם אמורים לחוש בטוחים מכל רע, המצב חמור וכואב פי כמה וכמה. אף המחוקק חש בבעייתיות שבפגיעה באדם בין כתלי ביתו, ורואה בחומרה רבה עבירות אלימות משפחתית, והדבר מתבטא בעונשים הקבועים בחוק על עבירת מסוג זה. למשל, ישנם פערים גדולים בעונש המרבי בין תקיפה רגילה (שאיננה מבוצעת במסגרת התא המשפחתי) לבין תקיפה במסגרת משפחתית.

מהי אלימות במשפחה?

לחוק למניעת אלימות במשפחה, התשנ"א-1991 הגדרה רחבה למדי למושג והוא איננו מסייג אותה לפעולה פיזית בלבד (כפי שהם באים לידי ביטוי במקרי אלימות פיזית או אלימות מינית), אלא אף מרחיב אותה לתחומים נוספים, בהם הפגיעה איננה פיזית – אקטיבית אלא נפשית (כאלימות מילולית, אלימות רגשית וכיו"ב).או מסוג של אי נקיטת פעולה (כהזנחה פיזית או נפשית).
למרות שעבירות אלימות במשפחה אשר נחשבות לנפוצות ביותר הינן עבירות פגיעה בקטינים או תקיפת בן/בת הזוג, אלימות במשפחה עשויה להיות מופנית כלפי בן/בת זוג, כלפי ילדים ביולוגיים או כלפי כל מי שקיימת בינו לבין התוקף זיקת תלות כלשהי, גם אם זיקה זו איננה תלויית קשר ביולוגי דווקא (למשל, הורים חורגים, בני או בנות זוג של ההורה, הורים מאמצים או מצבי אומנה).
על מנת לחדד את החומרה בה רואה החוק עבירות אלימות במשפחה אשר מבוצעות כנגד קטינים, הושם דגש על חובת הדיווח, בה מחויב כל אדם שבידיו מידע על ביצוע עבירה כנגד קטין לדווח עליה לרשויות. חובה זו מטילה אחריות נוספת ומיוחדת לחובת הדיווח על בעלי תפקידים בתחום החינוך, הבריאות והרווחה (כמורים, אחיות התחנות לבריאות המשפחה, עובדי רווחה ועוד).

רישום פלילי מהו?

כיום, כחלק מההליכים החוקיים במדינת ישראל, ישנם שני סוגי רישום: הסוג הראשון הוא המרשם המשטרתי – שכולל תיקים סגורים ללא הגשת כתב אישום, תיקים פתוחים שעדיין לא הוחלט אם להגיש בגינם כתבי אישום ותיקים אשר הוגשו בגינם כתבי אישום אך ההליכים בהם עדיין לא הסתיימו. הסוג השני הוא המרשם הפלילי ובו נמצא המידע על עונשים והרשעות בתיקים שסיימו את ההליך המשפטי – מה שמכונה – רישום פלילי.
כחלק מפתיחת תיק במשטרה, נוצר רישום במרשם המשטרתי. תיק חקירה שנסגר כתוצאה מהעדר אשמה לא ישאיר אחריו רישום, ואילו תיק חקירה שנסגר מחמת מחסור בראיות או חוסר עניין לציבור – מותיר אחריו רישום. רישום כזה, במידה ולא תינתן הוראה למחוק אותו, ילווה את האדם לאורך חייו ועלול לצוץ ולפגוע בו במקומות שהוא איננו עלול לצפות זאת (כבדיקת רקע מקדימה בקבלה למקום עבודה חדש, למשל).

כיצד הפך החוק למניעת אלימות במשפחה לחרב פיפיות?

מאחר והחוק רואה בחומרה רבה עבירות שנעברו בתוך המשפחה, תלונה על אלימות מסוג זה מטופלת ברצינות גמורה. בנוסף לכך, בחוק למניעת אלימות במשפחה מצוין כי במקרה של אלימות במשפחה, רשאי אדם לפנות לבית המשפט לענייני משפחה בבקשה להרחיק את התוקף מהבית, כך שתלונות סרק ותלונות שקריות בעילת אלימות במשפחה, עלולות לשמש ככלי ניגוח בידיהם של בני זוג הנתונים במאבק על רכוש או חזקת הילדים בזמן תהליך גירושין ולפגוע בבן הזוג הרבה לאחר שמאבק הגירושין תם.

לקבלת מידע ופרטים נוספים, ספציפית למקרה האישי שלכם, השאירו פרטיכם ונחזור אליכם בהקדם או התקשרו אלינו לתיאום פגישת ייעוץ מקיפה, ללא התחייבות.

מאמרים נוספים באותו עניין

ממקור ראשון:

לקוחות ממליצים

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן